نگاهی به آثار بخش سفال و عكس چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
نوشته شده توسط : swot

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، آثار بخش رقابتی چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در فضاهای نمایشگاهی مختلفی از جمله فرهنگسرای نیاوران، موسسه فرهنگی و هنری صبا و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش درمی‌آید.

در این نمایشگاه از میان 9 هزار و 900 عكس رسیده به جشنواره 148 قطعه عكس و از میان 567 اثر سفال و سرامیك رسیده به دبیرخانه،‌ 139 اثر انتخاب شده كه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد.

در ابتدای ورودی این بخش عكس هایی از بخش رقابتی جشنواره به دیوارنصب شده است. بیشتر این تصاویر لحظه های زیبایی از خلوت و عبادت افراد مختلف در یك مكان معنوی مثل مسجد و یا كلیسا را به تصویر كشیده است.

اگر چه هنرمندان عكاس، گاهی مسجدی كاهگلی در بوشهر و گاهی نماز دسته جمعی در مسجدی بسیار شیك در دبی را به نمایش گذاشته اند ،اما فضای معنوی این تصاویر در تمام آنها مشترك است.

آیین های عاشورایی، بازار سنتی شهرهای مختلف، آثار باستانی و بسیاری موضوعات اجتماعی دیگردستمایه كار این هنرمندان قرارگرفته است.

'یلدا معیری' از هنرمندان برجسته رشته عكاس، دو تصویر از سفر خود به مناطق قحطی زده سومالی را به جشنواره ارسال كرده است كه چهره های رنگ پرده و چشم های بی فروغ زنان و كودكان گرسنه این دو تصویر، هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

'احمد معینی جم' نیز از عكاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی -ایرنا- كه تاكنون موفق به دریافت جوایز معتبر بسیاری از جشنواره های عكاسی در سراسر دنیا شده است، نیز تصویری از چهره یك هوادار آبی پوش را ترسیم كرده است كه موها و صورت خود را در حمایت از تیم محبوب خود با رنگ سفید و آبی رنگ آمیزی كرده است.

تصویر قربانیان جنگ در افغانستان كه چهره معصوم كودكی با یك پای مصنوعی رانشان می‌دهد، كاری از'حسین فاطمی' است كه تصویر تاثیرگذار را خلق كرده است.

بخش دیگری از سالن نمایشگاه فرهنگسرای نیاوران به نمایش آثار سفال و سرامیك شركت كنندگان در چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اختصاص دارد.این آثار شامل موضوعات عینی مثل حیوانات ،اشیا و نمادهای طبیعت و مفاهیم انتزاعی چون رهایی و عرفان است.

این بخش نیز مانند بخش عكس دارای تنوع بسیاراست و موضوعات مختلف دستمایه كار هنرمندان قرار گرفته است.

در ابتدای ورود به نمایشگاه مجموعه ای از 5 صورتك از 'نگار علیشاه' توجه بینندگان را به خود جلب می كند.این اثر كه با ریخته گری دوغابی و نقاشی زیرلعابی در ابعاد 12 در 40 تهیه شده است،حالت های مختلف چهره را با رنگ های متنوع نشان می دهد.

'راحله زارعی' ازخراسان در بشقاب هایی سفالی سوره مباركه فجر را با خط برجسته ترسیم كرده است كه با طرح گل و مرغ تزئین شده است.علاوه بر این در بشقابی دیگر طرحی با عنوان 'ضامن آهو' كشیده است كه در این اثر غلبه رنگ سبز و فیروزه ای به چشم می آید.

از نكات جالب نمایشگاه سفال جشنواره تجسمی فجر مشاهده چندین مجسمه سفالی از رقص سماء دوستداران مولانا است كه هر كدام از هنرمندان با بهره گیری از رنگ و طرح نگاه متفاوتی به این موضوع عرفانی كرده اند.

تعداد رشته‌های جشنواره و رشد آثار هنرمندان شركت كننده را از ویژگی‌های این دوره است.

چهارمین دوره جشنواره تجسمی فجر فرصتی مناسب است تا دوره های گذشته این فعالیت هنری ارزیابی و آسیب شناسی شود و مسیر جشنواره بر اساس نتایج این بررسی تداوم یابد.ضمن اینكه بخش بین الملل آن نیز نیازمند تقویت بیشتر است.

چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجردر كنار رویدادهای هنری تئاتر،موسیقی و فیلم فجر كه از قدمت بسیاری برخوردار است ،رفته رفته می رود تا نام خود را در كنار سایر فعالیت های هنری مستحكم می كند و محفلی برای حضور علاقمندان به هنر و عرصه ای برای رقابت آنها باشد.

جشنواره تجسمی فجر تا 14 اسفند ماه برپاست.

فراهنگ**9173**1588





:: برچسب‌ها: موسیقی , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: